Imbuing / nasycenie w Tibii – poradnik
Imbuing lub też po polsku nasycenie zostało wprowadzone do Tibii podczas Winter Update w 2016 roku i daje możliwość tymczasowego ulepszenia posiadanej broni, zbroi, a nawet plecaka. Możesz na przykład zadawać częściej obrażenia krytyczne, zmniejszyć otrzymywane obrażenia, zwiększyć swój skill lub też przyspieszyć chodzenie. Jak widać możliwości jest wiele, a boostowanie przedmiotów na pewno będzie pomocne podczas gry dlatego zachęcamy do lektury.
Tibia imbuing – co jest potrzebne?
Żeby ulepszyć / nasycić wybrany element ekwipunku potrzebne są:
✓ Źródła astralne (astral sources) czyli specjalne przedmioty, które widać w tabelach poniżej. Pełna lista dostępna jest tutaj.
✓ Przedmiot do nasycenia, który musi mieć przynajmniej 1 wolny slot. Niestety nie każdy przedmiot posiada sloty do imbuingu co oznacza, że nie wszystkie można w ten sposób ulepszać.
✓ Imbuing Shrine, która znajduje się w każdym mieście, w pobliżu świątyni (temple). Należy jej użyć na przedmiocie, który chcemy nasycić.
✓ Złoto (Tibia Gold), które jest pobierane za każde nasycenie jako opłata. Trzeba podkreślić, że nie każde nasycenie musi się udać dlatego obok ceny widnieje też jakie masz szanse na udaną próbę! Możesz całkiem wykluczyć to ryzyko płacąc dodatkową opłatę. Cennik wygląda następująco:
Basic Imbuement: 5k gold (90% skuteczności) | +10k gold (100% skuteczności)*
Intricate Imbuement: 25k gold 30k gold (70% skuteczności) | +30k gold (100% skuteczności)*
Powerful Imbuement: 100k gold 200k gold (50% skuteczności) | +50k gold (100% skuteczności)*
Usunięcie Imbuingu: 15k gold
*opcjonalnie
Złoto potrzebne do nasycenia możesz kupić tanio i bezpiecznie w naszym sklepie. Wysyłka jest automatyczna, więc za kilka minut możesz już cieszyć się zboostowaną bronią!
Oprócz tych przedmiotów niezbędne jest także wykonanie pierwszej części Forgotten Knowledge Quest, która polega na oddaniu 5 sztuk Heavy Old Tome do NPC Albinius.
Żeby skorzystać z Intricate Imbuement trzeba dodatkowo posiadać premium account (PACC), także do nabycia w sklepie.
Jak działa imbuing w Tibii – rodzaje nasyceń
Zanim przejdziemy do konkretów to w kilku zdaniach opiszemy parę istotnych faktów na temat Imbuingu.
Każdy rodzaj niżej wymienionych nasyceń ma dodatkowo 3 poziomy:
Basic | Intricate | Powerful |
---|
Jak można się domyślić dotyczą one mocy nasycenia, a Powerful w tym wypadku oznacza największy poziom nasycenia przedmiotu, natomiast Basic – podstawowy.
Trzeba też pamiętać, że nasycenie w Tibii nie trwa wiecznie, a jedynie 20h po czym przedmiot traci nowe właściwości. Można go jednak ponownie nasycić. Czas natomiast liczony jest dwojako, w zależności od rodzaju nasycenia. Jeżeli chodzi o nasycenia związane z walkę to zegar bije od kiedy przedmiot jest „założony” (w podstawowym ekwipunku), a postać jest w stanie walki. W pozostałych przypadkach przedmioty zużywają się kiedy po prostu są „założone”.
Wyróżniliśmy dla Was 7 rodzajów nasycenia!
1. Ataki żywiołowe (Fire/Earth/Ice/Energy/Death)
Nasycenie to można zastosować do mieczy, obuchów, toporów a także kuszy i łuków. Polega na tym, że pewna część zadawanych fizycznych obrażeń zostaje przekonwertowana na ataki żywiołowe. W praktyce oznacza to, że oprócz ataku fizycznego będziesz także uderzał np. z ognia. Może to być 10, 25 a nawet 50% zadanych obrażeń w zależności od poziomu nasycenia.
Fire Damage | ||
Basic Scorch | Intricate Scorch | Powerful Scorch |
---|---|---|
zamienia 10% obrażeń | zamienia 25% obrażeń | zamienia 50% obrażeń |
fiery heart: 25 | fiery heart: 25 green dragon scale: 5 | fiery heart: 25 green dragon scale: 5 demon horn: 5 |
2. Obrona przed żywiołami (Fire/Earth/Ice/Energy/Death/Holy)
Tutaj z kolei ulepszenie polega na redukcji obrażeń z konkretnego żywiołu. Nasycone mogą być zbroje, tarcze oraz spellbooki. Obrażenia mogą być zmniejszone o 2-15% w zależności od poziomu nasycenia. Całkiem przydatne w sytuacji kiedy grasz na expowisku zdominowanym przez potwory jednego żywiołu.
Ice Protection | ||
Basic Quara Scale | Intricate Quara Scale | Powerful Quara Scale |
---|---|---|
3% mniej obrażeń | 8% mniej obrażeń | 15% mniej obrażeń |
winter wolf fur: 25 | winter wolf fur: 25 thick fur: 15 | winter wolf fur: 25 thick fur: 15 deepling warts: 10 |
3. Podnoszenie umiejętności (skill boost)
Ten rodzaj nasycenia podnosi Twój skill we władaniu mieczem (Sword Fighting), Toporem (Axe Fighting), Obuchem (Club Fighting), a także broniami dystansowymi (Distance Fighting). Nie zabrakło też umiejętności obrony (Shielding) ani czegoś dla magów – (Magic Level). Nasycane mogą być oczywiście bronie fizyczne, dystansowe, tarcze, spellbooki i różdżki!
Warto też zaznaczyć, że dla każdej z wymienionych umiejętności nasycony może być… hełm (helmet)! Przykładowo Skull Helmet z +1 do Sword Fightingu. Umiejętności możemy podnieść maksymalnie o 4 levele, w zależności od poziomu nasycenia.
Sword Fighting | ||
Basic Slash | Intricate Slash | Powerful Slash |
---|---|---|
+1 level | +2 levele | +4 levele |
lion’s mane: 25 | lion’s mane: 25 mooh’tah shell: 25 | lion’s mane: 25 mooh’tah shell: 25 war crystal: 5 |
4. Obrażenia krytyczne
Ciekawym ulepszeniem, które może wielu zaciekawić jest zadawanie obrażeń krytycznych w walce, potocznie nazywane „krytykiem” lub „crit”. Crit to maksymalne, nieprzeciętne obrażenia jakie nasza postać jest w stanie zadać z określonej broni. Nasycenie to nie tylko zwiększa szanse na wystąpienie takiego ciosu, ale także zwiększa wielkość tych obrażeń! Wartość krytyka można podnieść nawet o 50%, ale szansa na jego zadanie w każdym wypadku to tylko lub aż 10%. Ten Imbuement możesz zaaplikować do większości broni, ponieważ to z nich walisz 😀
Critical Hit | ||
Basic Strike | Intricate Strike | Powerful Strike |
---|---|---|
15% większe obrażenia 10% szans | 25% większe obrażenia 10% szans | 50% większe obrażenia 10% szans |
protective charm: 20 | protective charm: 20 sabretooth: 25 | protective charm: 20 sabretooth: 25 vexclaw talon: 5 |
5. Wysysanie życia / many
Wysysanie to też dość ciekawe rozwiązanie. Zamieniamy się tutaj niejako w wampira i wysysamy życie! 🙂 W praktyce wygląda to tak, że procent zadawanych obrażeń jest zamieniany na HP lub manę. Oznacza to, że możesz leczyć się (lub uzupełniać manę) w trakcie walki, poprzez zadawanie ciosów. Możesz w ten sposób „wyssać” do 25% życia i do 8% many. W tym wypadku Imbuement dotyczy różnego rodzaju broni, a także zbroi.
Life Leech | ||
Basic Vampirism | Intricate Vampirism | Powerful Vampirism |
---|---|---|
zamienia 5% obrażeń w HP | zamienia 10% obrażeń w HP | zamienia 25% obrażeń w HP |
vampire teeth: 25 | vampire teeth: 25 bloody pincers: 15 | vampire teeth: 25 bloody pincers: 15 piece of dead brain: 5 |
6. Wzrost udźwigu / prędkości poruszania
Jeżeli chodzi o udźwig (capacity) to rzecz jasna ulepszyć można wyłącznie plecaki. Możesz podnieść od 3 do 15% więcej przedmiotów. Jeżeli natomiast chcesz zwiększyć swoją prędkość poruszania (speed) to tutaj także możesz nasycić tylko jeden rodzaj przedmiotów, a mianowicie buty. Prędkość możesz zwiększyć o 10, 15 lub 20%.
Walking Speed | ||
Basic Swiftness | Intricate Swiftness | Powerful Swiftness |
---|---|---|
+10 speed | +15 speed | +20 speed |
damselfly wing: 15 | damselfly wing: 15 compass: 25 | damselfly wing: 15 compass: 25 waspoid wing: 20 |
7. Usuwanie paraliżu
Paraliż też może być uciążliwy… Jeśli expisz na potworach, które często Cię w ten sposób spowalniają to możesz nasycić swoje buty częściową odpornością na paraliż. W tym wypadku masz szanse rzędu 15-50% na usunięcie efektu paralyze.
Paralysis Deflection | ||
Basic Vibrancy | Intricate Vibrancy | Powerful Vibrancy |
---|---|---|
15% szans na usunięcie efektu | 25% szans na usunięcie efektu | 50% szans na usunięcie efektu |
wereboar hooves: 20 | wereboar hooves: 20 crystallized anger: 15 | wereboar hooves: 20 crystallized anger: 15 quill: 5 |
Praktyczne użycie
Przejdźmy teraz do praktyki. Nasycenia w Tibii dokonasz przy użyciu Imbuing Shrine na wybranym przedmiocie. Wyświetli Ci się specjalne okno, które zostało opisane na grafice poniżej, na przykładzie boostowania różdżki. Jak widać, różdżka ma 2 wolne sloty, a gracz spełnia wszystkie wymagania, żeby zaaplikować do niej krytyka najwyższego poziomu. Posiada wymagane przedmioty, PACC oraz gotówkę. Całość będzie kosztowała 15 cc bo gracz wybrał 100% powodzenia, co jest to zrozumiałe bo przy tak silnym nasyceniu masz aż 50% szans, że Ci się nie uda.
Teraz prosty przykład, żeby zobrazować jak można praktycznie wykorzystać Imbuing:
Powiedzmy że jesteś EK, korzystasz z miecza i chcesz zwiększyć swój atak. Możesz zwiększyć swój Sword Fighting o 2 poziomy przy użyciu Intricate Slash, nasycając swój hełm. Dodatkowo możesz zwiększyć obrażenia krytyczne aplikując Powerful Strike do swojego miecza. Dzięki temu Twój co dziesiąty cios to będzie krytyk o 50% większy niż normalnie. W połączeniu z +2 do skilla powinno to dać całkiem imponujący rezultat przez następne 20 godzin gry.
Przydatne ciekawostki
Jeden przedmiot może mieć zaaplikowane więcej niż jedno nasycenie w tym samym czasie, jeżeli ma odpowiednio wiele slotów. Warunkiem jest to, że muszą być to inne rodzaje nasycenia. Np. nie możesz dodać Intricate Frost jeżeli masz już np. Basic Venom. Nie dodasz też kilku poziomów jednocześnie w ramach jednego przedmiotu np. Basic Reap i Intricate Reap jednocześnie nie przejdzie.
Co ciekawe jeżeli nie chce Ci się za każdym razem biegać do temple, możesz sobie kupić własną kapliczkę do domku, jeżeli masz taką zachciankę. Koszt to 150-200 TC w Store, ale kto bogatemu zabroni?! 😀
Bibliografia:
https://tibiopedia.pl/articles/3,Imbuing-nasycenia
https://www.tibia.com/news/?subtopic=newsarchive&id=3774
https://tibia.fandom.com/wiki/Imbuing