Którą profesję w Tibii wybrać? Knight, Paladin, Sorcerer czy Druid?

Jedna z najważniejszych decyzji, w obliczu której staje każdy gracz, a która jednocześnie w dużej mierze determinuje losy naszego bohatera (oraz Twój styl gry), czeka na niego już w początkowych etapach gry. Chodzi oczywiście o wybór klasy postaci (vocation) — wyboru tego dokonuje się wraz z opuszczeniem lokacji startowej Downport, tuż przed ostateczną podróżą na główny kontynent tibijskiego świata.

 

Dlaczego wybór profesji jest istotny?

Niestety tego wyboru nie da się cofnąć. Wybierając np. grę knight’em Twoja postać już na zawsze nim pozostanie. Profesja ma wpływ nie tylko na sposób walki, ale także na tempo rozwoju poszczególnych skilli i przyrostu statystyk Twojej postaci. Ten artykuł ułatwi Ci dopasowanie profesji postaci do własnych preferencji, tak żeby gra była przyjemniejsza i satysfakcjonująca.

 

Która profesja w Tibii jest najlepsza?

Niestety nie ma czegoś takiego jak najlepsza lub najgorsza profesja. Wszystkie są odpowiednio  zbalansowane tak aby żadna nie odstawała od reszty. Każda ma swoje wady i zalety, a jeżeli w trakcie rozwoju gry okaże się, że któraś faktycznie jest gorsza i rzadziej wybierana to Cipsoft to zbalansuje.  Zdarzało się to już w historii Tibii. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że profesje w Tibii są komplementarne – pojedynczo nie wszędzie sobie poradzą, ale razem tworzą mocny team, który jest w stanie powalić najsilniejsze bossy w grze!

tibia_dawnport

Początkowa wyspa Dawnport

 

Dlatego prawdziwe pytanie to którą częścią teamu Ty chcesz być? Wiele zależy od osobistych preferencji. Twórcy gry częściowo ułatwili graczom wybór swojego „powołania” tworząc w 2014 roku wyspę Dawnport, która zastąpiła kultowy Rookgaard. Możesz tam swobodnie „przetestować” wszystkie profesje (korzystając z darmowych przedmiotów). Jeżeli jesteś nowy lub niezdecydowany to po prostu sprawdź jak Ci idzie gra każdą profesją.

W dalszej części artykułu znajdziesz plusy i minusy każdej klasy postaci, które pomogą Ci zrozumieć naturę każdej profesji i ułatwią wybór Twojego powołania 🙂

 

Knight

tibia_knight

Plusy

Jest to tzw. tank lub czołg. W teamie jego rolą jest „blokowanie” potworów czyli przyjmowanie na siebie najcięższych obrażeń. Jest to możliwe ze względu na jego warunki fizyczne – największa liczba HP, największa odporność na ataki fizyczne i najszybsza regeneracja życia. Posiada też największy udźwig (capacity) dzięki czemu może efektywnie zbierać loot podczas walki w teamie. Posiada wiele czarów leczących i atakujących, które również wspierają go w walce. Dysponuje nawet czarem (exeta res), którym zwraca na siebie uwagę potworów, żeby nie atakowały pozostałych członków ekipy. Jest on zatem urodzonym blokerem!

Oprócz tego najszybciej awansuje w umiejętnościach walki wręcz (sword / axe / club), a także porusza się szybciej niż postacie magiczne.

Knight_tibia

Minusy

Jednocześnie jak na tanka przystało ta profesja zostaje daleko w tyle jeżeli chodzi o zdolności magiczne czyli przyrost many i magic level. W związku z tym nie może używać większości run. Walczy tylko w zwarciu dlatego często musi uganiać się za bestiami, które atakują na dystans.

Do tego zadaje dużo mniejsze obrażenia niż pozostałe profesje w grze. Atakuje tylko pojedyncze cele lub niewielki obszar koło niego, więc levelowanie staje się dużo wolniejsze, a gra knightem nudna i monotonna. Musi zawsze posiadać sporo Health Potionów, żeby nie dać się zabić!

 

Paladin

tibia_paladin

Plusy

Najlepszy łucznik – tak krótko można opisać Paladina. Ta klasa postaci jest poniekąd hybrydą profesji magicznych i fizycznych. Atakuje fizycznie (na dystans), ale dysponuje też wieloma czarami i sporą ilością many, dzięki czemu jest prawdopodobnie najlepszym wyborem do gry solo – coś dla introwertyków 😀

Przyrost statystyk HP i capacity jest większy niż u magów, ale mniejszy niż u rycerza, natomiast mana rośnie szybciej niż u knighta, lecz wolniej niż u magów. Jednakże najszybciej ze wszystkich postaci awansuje w walce na dystans (distance fighting), dlatego zazwyczaj używa łuku, kuszy lub włóczni.

Gra Paladinem jest przyjemna na początkowych levelach, ponieważ zadaje on dużo silniejsze obrażenia i może polować na bardziej wymagających potworach niż reszta profesji  na niskich poziomach. Nie ponosi także wielkich strat podczas expa ze względu na walkę na dystans i szybko rosnącą obronę (shielding). Dlatego też jest opłacalną profesją jeżeli chodzi o zarobek Tibia Gold. 

Jako jedyna postać Paladin posiada czary z żywiołu świętości (holy) takie jak exori san lub exevo mas san. Jako jedyni mogą także korzystać ze Spirit Potion’ów great_spirit_potion, które uzupełniają jednocześnie manę i życie. Czyni to Paladyna jeszcze bardziej niezależną klasą postaci w świecie gry.

Paladin_tibia

Minusy

Najgorsza wadą Paladina to jednocześnie jego największa zaleta czyli niezależność. Przez to, że nie jest mistrzem magii ani w pełni postacią fizyczną często nie jest potrzebny podczas team huntów lub też jest najmniej ważnym członkiem drużyny. Samowystarczalność skazuje go na samotność w grze.

Oczywistym jest też, że nie każdy strzał Paladyna jest celny i jego hity są mniej przewidywalne w przeciwieństwie do pozostałych klas postaci. Dlatego też gra tą profesją może być frustrująca. Warto też wspomnieć o ciężkiej i szybko zużywającej się amunicji (strzały / bolty/ speary) co na niższych levelach również może być uciążliwe.

 

Sorcerer

tibia_sorcerer

Plusy

Sorcerer to jedna z dwóch profesji magicznych w Tibii, obok Druida. Tutaj bez niespodzianki mamy do czynienia z przeciwieństwem knighta czyli wysokie zdolności magiczne i słabość fizyczna. HP i capacity przyrasta bardzo wolno, a z kolei mana bardzo szybko (+30 mp / lvl). Jako, że Sorcerer’y mają najsilniejsze ataki w grze to w teamie odpowiadają za szybkie powalanie przeciwników (podczas gdy Knight blokuje). Potrafią zadawać ogromny demage czarami obszarowymi, runami i różdżkami, wykorzystując przy tym różne żywioły. Dzięki temu znajdzie się dla nich miejsce w każdej ekipie.

Nie od dziś wiadomo, że mag wali z różdżki :D, a poziom magiczny (magic level) wzrasta mu bardzo szybko. Regeneracja many też jest najszybsza w przypadku postaci magicznych. Mana jest dla nich jak HP dla Knight’a dosłownie i w przenośni. Mogą bowiem przenieść obrażenia na manę, której mają pod dostatkiem, używając czaru utamo vita. Magowie mogą też przywoływać różne stworzenia do pomocy w walce – czar utevo res!

Sorcerer to klasa najbardziej znana z wytwarzania runy Sudden Death sudden_death_rune – która zadaje bardzo silne obrażenia od śmierci. Jako postać magiczna Sorcerer może dostosować się do wielu expowisk bo dysponuje szerokim zakresem czarów i run różnych żywiołów.

Sorceress_tibia

Minusy

Jak już było wspomniane, magowie są słabi fizycznie i przez to są zmuszeni zachowywać dystans podczas walki. Jeżeli tego nie robią ponoszą ogromne straty i mogą szybko umrzeć, nawet przy aktywnej tarczy utamo vita. Sprawia to, że gra magiem jest dużo bardziej wymagająca, ponieważ trzeba kontrolować wiele aspektów jednocześnie. Dla jednych to wada, a dla innych zaleta bo gra magiem stanowi wyzwanie, pochłania całą uwagę i daje satysfakcję. 

Musimy też wziąć na klatę to, że dużo nie zarobimy Sorcererem bo magowie mają najmniejszy udźwig, który i tak w większości przeznaczają na Mana Potiony. Do tego na wyższych levelach konieczne jest Premium Account bo wiele czarów działa tylko z PACC. Wszystko to sprawia, że solowa gra staje się mało opłacalna, a wręcz wymaga ciągłych nakładów.

To jednak, żaden problem bo w naszym sklepie kupisz wszystko co potrzebne (Gold, PACC, TC) i dostaniesz to w ciągu paru minut!

 

Druid

tibia_druid

Plusy

Drugą profesją magiczną w świecie Tibii jest Druid – leśny mag i przyjaciel natury używający tylko białej magii. Jeżeli chodzi o statystyki to są one takie same jak w przypadku Sorcerera dlatego nie ma sensu znowu o tym pisać. Druid też jest słaby fizycznie i bardzo dobrze radzi sobie z magią. Różnica polega na tym, że Druid posiada zdolność leczenia. W teamie odpowiada więc za leczenie towarzyszy, a w szczególności blokera (Knighta), aby ten wytrzymał skumulowane ataki przeciwników. Z tego powodu jest najbardziej poszukiwaną profesją do team huntów!

Oprócz szerokiej gamy czarów i run wielu żywiołów, którymi dysponuje Druid, znany jest on z wytwarzania run leczniczych – Intense Healing (IH) intense_healing_rune oraz Ultimate Healing (UH) ultimate_healing_rune. Może też leczyć całą drużynę czarem exura gran mas res lub pojedyncze osoby za pomocą exura sio.

Druid podobnie jak Sorcerer zadaje potężne obrażenia magiczne, może używać utamo vita i przywoływać potwory do walki, które także może uzdrawiać!! Wytwarza też więcej run niż Sorcerer i w przeciwieństwie do niego może korzystać z prawie wszystkich run.

Druid_tibia

Minusy

Jeżeli chodzi o wady to tutaj Druid także jest podobny do Sorcerera i większość wad pokrywa się – są one wspólne dla postaci magicznych. Niestety jednak ataki Druida nie są tak silne jak Sorcerera i zabierają przy tym więcej many. Mówimy tu jednak o niewielkich różnicach.

Co istotne, gra Druidem może być najbardziej wymagająca, ponieważ do rzeczy, które musisz ogarniać jednocześnie dochodzi jeszcze monitorowanie życia Twoich kompanów i szybkie uzdrawianie ich w razie potrzeby. Niektórzy jednak postrzegają to jako zaletę bo dużo się dzieje dlatego znowu wszystko zależy tutaj od osobistych preferencji 🙂

 

Którą profesję w Tibii wybierają ludzie?

Na zakończenie sprawdźmy jak wyglądają statystyki profesji w Tibii. Jeżeli wejdziemy na Guildstats.eu, do statystyk ogólnych, zobaczymy wykres liczby poszczególnych profesji:

wykres_profesji

Wykres pokazujący liczbę graczy w zależności od posiadanej profesji.

 

Możemy wyczytać, że zdecydowana większość postaci to Knighty. Prawdopodobnie jest to spowodowane stabilnym, monotonnym i nieskomplikowanym trybem gry. Knight jest po prostu łatwy 😛

Przy takim rozłożeniu Knight może mieć problem ze skompletowaniem pełnego teamu (EK, ED, MS) bo jest ich po prostu za dużo… No chyba, że wrzuci Paladina w miejsce Sorca lub weźmie tylko jednego maga.

Można też wyciągnąć wniosek, że ludzie w Tibii stawiają bardziej na grę zespołową. Dlaczego? Mimo faktu, że Paladyni też nie są trudną klasą i mają wiele zalet w tym duży potencjał zarobkowy, to jest ich najmniej. Z kolei Druid jest nieco słabszy od Sorcerera i do tego trudniejszy w opanowaniu, a mimo to jest ich więcej niż Sorcererów. Różnica naszym zdaniem wynika z zapotrzebowania do gry zespołowej.

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże wam podjąć lepszą i bardziej świadomą decyzję odnośnie tego którą profesję wybrać w najlepszej grze na świecie 😀

 

Bibliografia:

https://tibiag.fandom.com/wiki/Vocations,_what_should_I_pick%3F

https://guildstats.eu/census

https://tibio-maniak.blogspot.com/2020/02/jaka-profesja-grac-knight-zalety-i-wady.html

https://tibio-maniak.blogspot.com/2020/02/jaka-profesja-grac-paladin-zalety-i-wady.html